.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کلید پالایشگاه مازندران در دست كارشناسان محیط زیست
شرکت پالایشگاه نفت مازندران پس از ثبت در سال 1380 به عنوان یک شرکت کاملا خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد که امروز پس از 6 سال پرونده آن همچنان بر روی میز مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست ...
کلید پالایشگاه مازندران در دست كارشناسان محیط زیست

شرکت پالایشگاه نفت مازندران پس از ثبت در سال 1380 به عنوان یک شرکت کاملا خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد که امروز پس از 6 سال پرونده آن همچنان بر روی میز مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست باقی مانده است.

اخذ مجوز احداث پالایشگاه نفت در مازندران و تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی نیز گام دیگری است که این شرکت خصوصی در استان برداشته است.

بنا به گفته مسئولان، این شرکت در گامی دیگر توانست طرح امکان سنجی و مکان یابی ساخت پالایشگاه در پنج نقطه از استان تهیه کند که در همین ارتباط سازمان محیط زیست نیز نظر مساعد خود را برای شروع ارزیابی زیست محیطی یکی از این نقاط اعلام کرد.

این شرکت در ادامه تلاش‌های خود در راستای تحقق احداث پالایشگاه در استان مازندران توانست قراردادی را با شرکت مهندسین مشاور بازآب جهت ارزیابی زیست محیطی منعقد که در همین ارتباط نیز نتیجه به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد.

برهمین اساس شرکت پالایشگاه نفت مازندران برای تامین نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر زیر نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو قراردادی را منعقد کرد که یک نسخه از این قرارداد نیز توسط سفارت کشورمان به وزارت نفت و استانداری مازندران ارسال شد.

گزارش ها حاکی از آن است که این شرکت جهت ساخت و راه اندازی کامل پروژه در دو فاز موفق به جذب سرمایه گذار و قرارداد سه جانبه‌ای را میان سرمایه گذار خارجی و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و همچنین قرار داد جداگانه ای را با این قرارگاه منعقد کرده است.

این شرکت پس از انعقاد قراردادهای لازم زمینی را به مساحت 168 هکتار در نزدیکی روستای حسین آباد بهشهر تحصیل نمود که عملیات نقشه برداری آن توسط اداره منابع طبیعی این شهرستان و نیز خلع ید و رفع معارض با حکم دادگاه صورت گرفت.

حال پس از اینکه کلیه اقدمات اولیه جهت ساخت پالایشگاه در مازندران با توجه به بروکراسی های بی حد و اندازه ادارات به پایان رسیده است اینک تا آغاز عملیات اجرایی ساخت این پالایشگاه تنها مهر طلایی سازمان محیط زیست است که می تواند نقش آفرینی کند و برگ با این اقدام خود برگ زرینی را در کارنامه سبز خود قرار دهد.

ما این تنها پایان ماجرا نیست، در حالی این شرکت توانمند خصوصی توانست در پیچ وخم سخت اداری در سازمان ها ونهادها خود نمایی کند که سازمان محیط زیست تاکنون پاسخ قانع کننده ای در این رابطه نداده و حتی نکته جالب این است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که خود از دیار سبز مازندران است اجرای طرح ساخت پالایشگاه درمازندران که در سفر رئیس جمهور به مازندران تصویب ومورد تاکید قرار گرفته بود را منوط به ارزیابی کامل زیست محیطی دانست.

همچنین در آخرین جلسه‌ای که در 16 دی ماه سالجاری با حضور استاندار مازندران، برخی معاونین وی، مهندسین و اعضای هیات مدیره برگزار شد رایزنی‌های صورت گرفته به مکاتبات با سازمان حفاظت محیط زیست موکول شد.

نکته حائز اهمیت این است که ساخت پالایشگاه در استان مازندران نه تنها معضلات ناشی از کمبود بنزین و مشتقات نفتی در کشور را می کاهد بلکه در نگاهی دیگر می تواند بخش قابل توجهی از معضل بیکاری در استان را کاهش دهد.

حتی مسئولان این شرکت گفته‌اند که سازمان محیط زیست نیز باید خاطرشان از مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت پالایشگاه راحت باشد چرا که این شرکت طرح خود را با آخرین استانداردهای جهانی EURO 2005 رسانده است.

متاسفانه همچنان به دلیل عدم اظهار نظر مثبت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ساخت یا عدم ساخت این پالایشگاه تاکنون 2 سرمایه گذار به دلیل عدم تحویل زمین از سرمایه گذاری جهت مشارکت در ساخت این پالایشگاه در مازندران منصرف شدند که این می تواند زنگ خطری باشد برای مسئولان استان باشد.

رسانه ها نیز از روز جریان گرفتن این مقوله در استان مازندران بارها به این مسئله پرداختند و امیدوارند تا از نوک قلم خود خبر اتمام کار ارزیابی زیست محیطی و آغاز عملیات اجرایی بزرگترین صنعت مادر کشور در استان مازندران را به گوش مردم این استان برسانند./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.